Ivan Langr – zelený náměstek primátora Liberce bojuje proti Šmejdům

Původním vzděláním učitel, později novinář a také mluvčí zoologické zahrady Ivan Langr působí na liberecké radnici od podzimních komunálních voleb ve funkci náměstka primátora. Do jeho agendy patří školství, sociální věci, kultura, cestovní ruch a protikorupční opatření. Díky němu jsou nyní senioři v Liberci pravidelně varováni před předváděcími akcemi, na kterých by mohli být podvedeni. Pracuje na obecním plánu sociálního bydlení a neméně významným cílem je rovněž zlepšení stravování v mateřských a základních školách. V neposlední řadě více otevírá radnici veřejnosti.

Začal jste řešit problematiku předváděcích akcí a jejich organizátorů, kterým se podle stejnojmenného dokumentu přezdívá Šmejdi. Co se vám podařilo?

Prvotně jsme oslovili Českou obchodní inspekci (ČOI), zda by byla ochotná nám přenechávat informace, kde se tyto nahlášené akce konají s tím, že je budeme poskytovat organizacím, které se seniory pracují. Cílem je seniory preventivně varovat, kam nemají chodit. Dohodli jsme se velice rychle. Každý pátek teď posíláme informace do našich příspěvkových organizací a dalších asi sedmi neziskovek, které se také zapojily.

Všechny akce ale nejsou nahlášeny, takže jsme nově požádali o pomoc i městskou policii. Domlouvá se společně s ČOI, u které akce se budou vyskytovat společně. Na některé z předváděček budou navíc chodit i takzvaní kurýři prevence, což je skupina dobrovolníků, která se rekrutuje ze seniorů. Budou sledovat, jestli tam nedochází k protiprávnímu jednání. A pokud ano, dají informaci městské policii nebo ČOI a zároveň mohou ostatní účastníky informovat o jejich právech, jako je třeba možnost okamžitého odstoupení od smlouvy. Chceme zkrátka šmejdům signalizovat, že v Liberci jim byznys nepokvete.

Další cíl, který jste si dal, je zlepšit stravování ve školách. Co pro to děláte?

Domnívám se, že nejde o soukromou věc jednotlivce, ale veřejněpolitický problém. Stačí si uvědomit, jaké dopady má třeba léčení obezity na rozpočty rezortů zdravotnictví a sociálních věcí.
Už na začátku roku jsme proto uspořádali na radnici první workshop pro vedoucí jídelen a ředitele škol, kam jsme pozvali rovněž zástupce hygienické stanice, Státního zdravotního ústavu, výživového specialistu a krajského metodika pro stravování. Nechali jsme tam uvařit vzorovou tabuli, účastníci si vyslechli informace o nejnovějších trendech a vystoupili také zástupci pražské ZŠ Tusarova, která už získala titul Jídelna snů.
Na základě toho jsme vypracovali doporučení, které schválila rada města a které jde dvěma směry – školní jídelny a prodejní automaty. Ve vztahu k jídelnám jsme třeba vymezili potraviny a suroviny, především čerstvé, doporučené pro přípravu jídel. Co se týče prodejních automatů a bufetů ve školách, doporučili jsme, co by se v nich mělo prodávat. Snažili jsme se přitom jít pozitivní formou, aby to byl pro školy přívětivý manuál, jak správně postupovat, aby dětem vštěpovaly žádoucí stravovací návyky.
Stále jsme ale na začátku, na podzim plánujeme další workshop a burzu dobrých nápadů a pojedeme dál.

Dalším tématem, kterému se věnujete, je protikorupční strategie. Jak jste daleko?

Liberec měl kvůli předchozím politickým reprezentacím špatnou pověst. Ta zatím poslední garnitura sice připravila protikorupční strategii, ta ale zahrnovala jen úřad města, tedy úředníky a ne politiky. Což je špatně. Proto nyní připravujeme její aktualizaci. Vytyčili jsme osm oblastí, které do ní chceme zahrnout – samospráva, státní správa, transparentnost politiky, příspěvkové organizace města a municipální obchodní společnosti, radniční periodika, dotační politika a veřejné zadávání. Při definování oblastí nám pomáhaly protikorupční organizace Oživení a Frank Bold a místní Krajské protikorupční pracoviště, které nám budou rovněž dělat oponenturu. Hotovo by mělo být do konce roku.

Co konkrétně by se mělo změnit?

Snažíme se zavádět některá opatření už nyní. Zavedli jsme veřejná jednání výborů zastupitelstva a komisí rady a nově zveřejňujeme i jejich zápisy. Dalším krokem bude třeba uveřejňování podkladů z jednání rady, vlastnické politiky našich akciovek či dozorčí rady velkých příspěvkovek. Já sám zveřejňuji svůj pravidelní týdenní diář i všechny uskutečněné schůzky mimo veřejnou správu.
Na začátku roku jsme také vydali doporučení pro naše příspěvkové organizace, kterých máme 61, aby samy zveřejňovaly veškeré smlouvy. Po třech měsících jsme provedli první kontrolu a budeme je k plnění vyzývat i dále. Je to běh na dlouhou trať.

Share Button